Vraag:
Moet je verkouden zijn?
Andy Rose
2011-03-02 15:38:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik ben zes weken verwijderd van mijn eerste marathon en de laatste twee en een halve week van de training zijn zwaar getroffen omdat ik leed aan een zware winterkou.

Ik hoest nog steeds vrij regelmatig en voel me er niet helemaal overheen, maar ik begin me zorgen te maken dat mijn fitnessniveau naar beneden gaat als ik er niet meer uit ga en de mijl. Mijn laatste lange run van 31,5 mijl was nu meer dan twee weken geleden en ik heb sindsdien maar een paar makkelijke 4-6 mijl gereden.

  • Moet ik gewoon doorgaan met rusten totdat ik me volledig hersteld voel en accepteren dat ik waarschijnlijk mijn doel van minder dan 4 uur niet zal halen of kan ik mijn trainingsschema weer op de rails krijgen als ik herstel?
  • Zou hardlopen echt helpen om mijn borst schoon te maken en te helpen herstellen of zou ik mezelf meer problemen kunnen bezorgen?
Toen ik deze vraag voor het eerst zag, was mijn onmiddellijke reactie "NEE !!!" :)
Vier antwoorden:
#1
+10
Chris S
2011-03-02 16:03:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nee, blijven rusten is hiervoor het meest voorkomende medische antwoord (acute bronchitis). Mijn mening is: gezien alle uren aan training die je erin hebt gestopt, is het beter om de marathon iets langzamer af te leggen dan om de toestand in de koude lucht te laten escaleren en helemaal niet af te maken.

#2
+5
Eelvex
2011-03-02 16:03:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Zeker rusten. Het belang van rusten in de laatste weken voor een marathon wordt al enorm onderschat. U riskeert ook ernstigere problemen voor slechts een paar dagen vrij. Rust!

Een paar zeer gemakkelijke mijlen zouden in orde moeten zijn (ze kunnen zelfs helpen) maar niets meer totdat je voelt dat alles in orde is.

Je hebt nog genoeg tijd om bij te praten (misschien kun je later, tijdens de laatste maand, wat intensieve trainingen doen om je op te fleuren).

#3
+3
Adam Nuttall
2011-03-02 16:00:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik hoor vaak het advies dat als de symptomen alleen van de nek naar boven komen (dwz een verstopte neus), het oké is, als de nek naar beneden gericht is (pijn en pijn), je niet moet trainen.

Ik zit meestal het uit als ik me een weg voel onder het weer. Als ik me niet op mijn best voel, raak ik gewoon gefrustreerd en dit heeft nog meer nadelige gevolgen.

#4
+3
going
2011-03-02 16:00:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je moet voorzichtig zijn met hardlopen en hydrateren en als je verkouden bent, kan een gebrek aan water je verkoudheid verergeren. Ook als uw lichaam nog steeds het virus bestrijdt, heeft u voldoende rust nodig. Dus als hardlopen je een uitgeput gevoel geeft, is dit een teken dat je lichaam nog meer rust nodig heeft.

Dat gezegd hebbende, als ik aan het genezen ben, geef ik er de voorkeur aan om regelmatig te sporten, zelfs als ik me slecht voel . Dus ik noem het meestal op basis van of ik in een neerwaartse spiraal zit of in herstelmodus ben. Als ik aan het herstellen ben, geef ik meestal de voorkeur aan wat lichaamsbeweging.

Het is niet waarschijnlijk dat u uw doel kunt halen, maar misschien kunt u uzelf er weer in ontspannen. Ik zou niet precies beginnen waar je was gebleven, maar ik ga even langs en kijk hoe je over een kortere afstand gaat.



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...