Vraag:
Gewichtstraining en cardio / kracht combineren
Alex B
2011-03-05 13:12:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik doe meerdere keren per week kracht- en cardiotraining (thaiboksen, om specifiek te zijn), maar probeer ook extra gewichtssessies te combineren om spiermassa op te bouwen.

Is het goed of slecht om mix deze twee? Ik heb tegenstrijdige meningen gehoord, geen ondersteund door bewijs. Welke van de volgende is 'correcter'?

  1. Train elke dag, wissel het type training af (tijdsbesteding, herstel is lastig, blessures genezen langzamer).
  2. Doen beide in dezelfde sessie (is het te zwaar voor één sessie? welke moet eerst gaan?).
  3. Je kunt niet alles hebben, het is een afweging: blijf bij de een of de ander.
Bekijk het onderzoek naar "golvende periodisering", dat over het algemeen een wekelijks schema is dat elk een dag omvat van kracht, metcon en uithoudingsvermogen, waarbij elke herhalingsreeks afzonderlijk wordt ontwikkeld.
Vijf antwoorden:
#1
+7
Sparafusile
2011-03-05 22:23:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Dit is een vraag die alleen jij voor jezelf kunt beantwoorden. Eigenlijk zijn alle drie uw scenario's correct. Als u te veel traint, stopt u met winnen en duurt het langer om te genezen. Als je te veel in één sessie doet, heb je een groter risico op blessures en loop je waarschijnlijk een burn-out op.

Persoonlijk doe ik vechtsporten op dinsdag, donderdag en vrijdag en gewichtheffen op maandag, woensdag en een dag in het weekend. Tot dusver heb ik mezelf niet verwond of ben ik opgebrand, maar ik neem wel regelmatig een pauze van een week of langer.

Als je zo veel traint, en vooral als je Als u zwaar aan het tillen bent, moet u een pauze nemen. Dit heet ontladen en je zult merken dat je beter presteert als je terugkeert van een pauze. Luister naar je lichaam. Stop als je pijn hebt. Als u merkt dat u pijn krijgt zonder te herstellen, neem dan een pauze. Als je niet uitkijkt naar je trainingen, neem dan een pauze.

#2
+5
Berin Loritsch
2011-05-24 17:38:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vergeet niet dat uw lichaam tijd nodig heeft om te herstellen. Een uitdagende krachttraining vereist 48 uur rust om de spieren volledig te herstellen - en soms langer. Het is echter mogelijk om cardio- en krachttraining te combineren.

Persoonlijk volg ik dit format 3x / week:

  • Gewichtstraining eerst
  • Cardio tweede
  • Katas derde (je moet vermoeid kunnen presteren)

Dat gezegd hebbende, vechtsporten vereisen regelmatige oefening zodat de bewegingen een tweede natuur worden en dat doe je niet ' ik hoef er niet over na te denken. Als je elke dag cardio doet, zul je zien:

  • Het duurt langer voordat je spieren herstellen, vechtsporten gebruiken je hele lichaam
  • Je zult sneller stoppen op je krachttraining
  • Het zal langer duren om je krachtdoelen te bereiken.

Aangezien het klinkt alsof krachttraining een aanvulling is op je vechtsporten, is dat waarschijnlijk oké. Je zou kunnen overwegen om slechts 2x / week krachttraining te doen, maar toch progressieve belasting te gebruiken (met 5 pond per sessie). Ik train maar 3x per week, maar dat komt omdat ik me nu concentreer op de krachttraining.

#3
+3
jamesnvc
2011-03-06 00:39:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Die kun je mixen, maar in mijn ervaring zal het in het begin erg moeilijk zijn. Ik train elke dag, doe afwisselende dagen met gewichten, jiu-jitsu vijf dagen per week, & thai boksen 2 dagen per week, plus diverse andere oefeningen.

Aan zo'n routine beginnen is niet iets dat je onmiddellijk kunt doen, maar als je langzaamaan meer beweegt en niet ontmoedigd raakt en stop als je merkt dat je voor het eerst helemaal uitgeput bent weken of twee na het opvoeren, zou het te doen moeten zijn.

#4
+3
Cihan Yılmaz
2011-05-24 21:03:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Allereerst veronderstelt u in het algemeen dat u uw trainingsroutine elke 3-4 weken verandert. Omdat je lichaam eraan went en je waarschijnlijk een plateau bereikt.

Over de combinatie cardio + gewichtheffen is het het beste om cardio te scheiden van krachttraining.

Til ook minstens 3-4 dagen van de week gewichten op en voeg wat cardio toe. Maar train nooit 7 dagen van de week. Je moet een dag vrij nemen, zodat je spieren kunnen herstellen.

Bijvoorbeeld 2 dagen trainen, 1 dag vrij, 3 dagen trainen, 1 dag vrij en herhalen.

Een andere manier is om uw cardio-sessie te splitsen en te doen tijdens uw krachttraining.

Ga bijvoorbeeld voor de borst, doe 3x3 sets, doe 10 minuten cardio, schouderoefeningen, 10 minuten cardio, buikspieren, 10 minuten cardio.

Dit is allemaal aan jou tbh en je trainingsintensiteit.

En, zoals altijd, wordt het ten zeerste aanbevolen om deze regimes met een professional uit te werken, vooral als de training voor zoiets technisch is als een krijgskunst. :)
#5
  0
Meade Rubenstein
2011-03-10 02:02:09 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je trainingen moeten gericht zijn op het behalen van je doel ... en de meeste mensen (inclusief ikzelf) stellen geen SMART-doelen (eenvoudig, meetbaar, haalbaar, realistisch en tijdgebonden) ... dus we leggen ons lichaam door de oefensmaak van de dag en vraag me af waarom we geen winst zien ... als we niet zeker weten wat we proberen te bereiken ....... DUS, is het oké wat je doet? Vraag uzelf af of u de gewenste resultaten ziet



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...