Vraag:
Is het nodig om een ​​rustweek te hebben?
KJYe.Name
2011-03-07 09:05:18 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik heb fitnessprogramma's gezien waarin zes dagen per week worden getraind, en de daaropvolgende drie of vier weken hebben een volledige herstelweek. De term 'herstel' is misleidend, want je traint nog steeds zes dagen per week, maar dan op een lager gewicht. Ik vraag me af waarom en of deze week nodig is.

Met volledige lichaamsoefeningen 5 tot 6 dagen per week, neem ik meestal een rustdag ... maar geen rustWEEK. Soms heb ik 2 dagen vrij ... maar niet vaak.
Twee antwoorden:
#1
+7
Jeremy Likness
2011-03-09 05:03:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Er zijn zowel fysiologische als neurologische redenen om rust in te bouwen. Zelfs topsporters die veel training op zich nemen, zouden de meesten van ons niet kunnen bevatten, hebben slimme periodes van lichtere training en zelfs volledige rusttijden.

Fysiologisch trainen werkt door het lichaam net genoeg te belasten zodat de aanpassing je in staat stelt om te herstellen en het lichaam een ​​beetje doorschiet, zodat je sterker / meer gecoördineerd wordt dan voorheen. Als u dit echter te veel doet, werkt dit terug vanwege een principe dat bekend staat als GAS (General Adaptation Syndrome). U kunt er hier meer over lezen:

http://www.healthnewsnet.com/gap.html

In feite leidt het uiteindelijk tot uitputting en neemt het dramatisch toe verwondingsgevaar. Bij het regelmatig trainen (3 - 5 dagen per week) gedurende de afgelopen 10 jaar heb ik geen ernstige blessures gehad omdat ik rust inbouw. Aan de andere kant ken ik mensen die weigeren te stoppen, in de overtuiging dat "meer beter is" en non-stop doorgaan ... tot een blessure ze maandenlang op hun rug heeft.

Het is veel beter om in de rustperiodes in te bouwen wanneer je ze onder controle kunt houden dan om uiteindelijk gedwongen te worden om te rusten omdat je je lichaam niet het herstel hebt gegeven dat het nodig heeft.

Jij ' Ik hoor vaak dat je minder snel rust nodig hebt als je van spiergroep wisselt. Immers, als ik mijn benen werk, rusten mijn armen, toch? Dit is om twee redenen niet helemaal waar.

Reden één: tenzij je volledig geïsoleerde bewegingen gebruikt, zoals halters met een enkele arm, machines, enz., doen je andere spieren wel enigszins mee. Je core stabiliseert altijd je romp, je beenspieren werken om stabiliteit te bieden terwijl je bovenlichaam beweegt, enz.

Reden twee, en nog belangrijker: elke training belast je neuromusculaire systeem. Er is een neurologisch effect. Dit is waar het idee van 'spiergeheugen' vandaan komt en de reden waarom sommige mensen extreem sterk kunnen zijn zonder grote spieren te hebben - het is omdat hun neurologische systeem op de training reageert door de coördinatie van motorische eenheden te verbeteren, de bundels zenuwen die naar samentrekkingsspieren (wanneer u een zwaar of een klein gewicht optilt, helpen motoreenheden u daarbij en het is alleen een kwestie van hoeveel er tegelijkertijd worden geactiveerd). Elke vorm van training belast uw centrale zenuwstelsel en te veel training kan tot vermoeidheid leiden. Deze vermoeidheid kan uw bijnierstelsel belasten en de cortisolspiegel verhogen, een stresshormoon dat het ook moeilijker maakt om vet te verbranden. Letterlijk zul je je lichaam zo belasten dat je metabolisme vertraagt, je minder efficiënt vet verbrandt en geen kracht meer wint.

Dus ja, bouw alsjeblieft rust in. Als je 5 - 6 dagen per week traint, is een week van lichte activiteit waarschijnlijk prima, maar zelfs topsporters die ik ken, proberen minstens één keer per jaar minstens een week vrij te nemen van ALLE trainingen. Ik heb gemerkt dat als ik maar 3 - 4 dagen per week train, ik veel langer kan gaan zonder een langere rustperiode te moeten nemen.

@Jeremy-great antwoord! Ik had last van overtraining en nam twee maanden vrij van training (wedstrijdzwemmen). Ik ben weer ongeveer drie maanden aan het trainen en moet vanwege overtraining weer vrij nemen. Is dit dezelfde aanval van overtraining waar ik aan leed? Het lijkt erop dat de twee maanden die ik vrij had niets hebben gedaan in termen van herstel, want drie maanden later zit ik in precies dezelfde positie als ik al ben geweest. Wordt dit een continu proces ?? Elk advies wordt zeer op prijs gesteld!
De link is dood.
#2
+4
Nathan Wheeler
2011-03-07 21:27:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Als je 6 dagen per week een volledige lichaamstraining doet, heb je absoluut de rustweek nodig. Als je elke dag verschillende spiersets traint, is dat minder belangrijk. Het lichaam heeft tijd nodig om de nieuwe spier die u aan het opbouwen bent in te halen.

De interne organen van het lichaam moeten sterker worden om die spieren te kunnen trainen, en zonder de rest kan je lichaam de spier die je opbouwt nooit volledig gebruiken en zul je een plateau bereiken dat je niet kunt over te steken.

bedankt, ik denk dat het bij mij vooral psychologisch is. ik heb het gevoel dat ik aankom als ik niet train tijdens de herstelweek = /
@kjy112 - u kunt heel goed een klein beetje aankomen. Je geeft je lichaam rust om alles te rehydrateren en weer op te bouwen, wat kan bijdragen aan je totale gewicht. Het is echter onwaarschijnlijk dat u een aanzienlijk bedrag zult inzetten.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...