Vraag:
Wat betekent het eigenlijk "anaërobe polszone"?
Eimantas
2011-03-02 15:46:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kan iemand in menselijke termen omschrijven wat het betekent om te trainen in "anaërobe hartslagzone"?

Update: ik bedoel anaërobe hartslag in de context van hardlopen op een loopband. Ik ben 26 en terwijl ik op een snelheid van 12 km / u hardloop, is mijn hartslag 170, wat (volgens de tabel aan de muur van de sportschool waar ik naartoe ga) tussen "anaerobe training" en "rode zone" ligt.

Twee antwoorden:
#1
+11
Ivo Flipse
2011-03-03 01:17:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Om te begrijpen wat anaëroob betekent, wil ik een paar dingen uitleggen over waar je energie vandaan komt:

enter image description here

In rust komt de meeste energie uit vet. Maar zodra u begint te trainen, begint uw metabolisme en neemt evenredig toe met uw werksnelheid. Maar omdat het verbranden van vet te traag gaat en veel zuurstof (CO2) nodig heeft om te verbranden, ga je in plaats daarvan geleidelijk glycogeen (CHO) verbranden. De relatie tussen deze twee is vrijwel omgekeerd, wat betekent dat hoe harder je gaat werken, hoe minder vet en hoe meer glycogeen je gaat verbranden. Al die tijd nemen uw hartslag en zuurstofopname vrijwel lineair toe. Deze fase wordt de aërobe fase ( "met zuurstof") genoemd, omdat je voldoende zuurstof hebt om zowel het vet als het glycogeen te verbranden.

Tot u begint een punt te bereiken waarop uw cardiovasculaire (hart + bloedvaten) of ademhalingssysteem (longen) achterblijft bij de vereiste longventilatie. Dit punt wordt uw lactaatdrempel genoemd en geeft aan dat u te veel lactaat in uw bloed begint op te hopen. Lactaat is het bijproduct van anaërobe glycolyse, omdat je het glycogeen verbrandt met onvoldoende zuurstof. Een tweede dat gebeurt is dat uw rode bloedcellen verzadigd raken met kooldioxide (CO2), het kan minder zuurstof opnemen om de spieren van 'frisse lucht' te voorzien. De fase boven de lactaatdrempel is de anaerboische fase .

enter image description here

Als je de belasting vanaf dit punt blijft verhogen, je lichaam begint te verzadigen en je raakt snel je glycogeenbronnen aan het uitputten. Tenzij u een goed getrainde atleet bent, zijn deze trainingsniveaus (80-90% van uw maximale zuurstofopname) over het algemeen moeilijk gedurende lange tijd vol te houden.

Maar zoals u kunt zien, zijn er veel factoren betrokken bij het bepalen van waar uw aërobe fase begint. Je hart moet zijn hartslag kunnen verhogen en de bloeddruk kunnen verhogen, je longen moeten oude lucht naar buiten en nieuwe lucht ventileren en O2 / CO2 met het bloed overbrengen, bloed moet O2 / CO2 met zowel de longen als de de spieren en je spieren moeten energie produceren, samentrekken en ontspannen en alle betrokken producten overbrengen. En al deze factoren samen bepalen je anaerobe vermogens.

Dit hangt ook af van hoe goed je bent getraind. Hoe beter je bent getraind, hoe hoger het lactaatgehalte dat je kunt behouden, hoe meer glycogeen je in je spieren hebt of zelfs hoe meer bloed je hebt (en nog veel meer).

Hoe werkt dit dan? van toepassing op jou?

Ervan uitgaande dat je maximale hartslag 200 hsm ligt en je traint op 170, is dat 85% van je maximale capaciteit. Mijn cynische gok is dat je hartslagmeter een beetje afwijkt. Een manier om te bepalen of deze correct is, is door uw eigen VO2Max-test uit te proberen zonder de daadwerkelijke zuurstoftest.

Volg een standaard testprotocol om te testen hoe uw hartslag toeneemt wanneer u het wattage van de thuistrainers stapsgewijs verhoogt totdat u de belasting niet langer kunt verdragen. Dat is een redelijke schatting van uw werkelijke maximum en geeft u een idee of 170 bpm rond of boven uw lactaatdrempel ligt.

Ik heb verschillende aspecten sterk vereenvoudigd, als u vragen heeft of dat vindt Ik moet iets uitleggen, laat gewoon een opmerking achter

Uitstekende omschrijving. Ik zou eraan kunnen toevoegen dat 1) de meeste hartslagmetingen op de loopband traag / onnauwkeurig zijn, en 2) slimmer werken beter is dan harder werken. Als u de formele VO2Max-test doet, kan uw tester genereren wat uw huidige "hartslagzones" voor u zijn. Ze zullen zelfs een plan opstellen om u te helpen uw prestaties in alle zones te verbeteren (en te vergroten wat uw lichaam aankan).
#2
+3
Sparafusile
2011-03-02 18:21:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik neem aan dat je een anaerobe hartslag bedoelt.

Door te trainen in deze hartslag (80-90%), wordt je melkzuursysteem getraind. Bij deze hartslag stop je met het gebruik van zoveel mogelijk vet voor energie en ga je het glycogeen gebruiken dat in je spier is opgeslagen. Door glycogeen te verbranden, wordt melkzuur in je spieren aangemaakt, wat de pijn veroorzaakt die je voelt als je herhaaldelijk zware voorwerpen optilt of sprint.



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...