Vraag:
Hoe kan ik het verschil zien tussen goede koolhydraten en slechte koolhydraten?
KJYe.Name
2011-03-02 05:27:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hoe bepaal je of iets goede koolhydraten of slechte koolhydraten is? Reden die ik vraag is dat ik me na een maand hard trainen realiseerde dat mijn lichaam veranderd is. Terwijl ik vijf maaltijden per dag at met zeer weinig koolhydraten, merk ik dat ik nu zes tot zeven maaltijden per dag nodig heb, anders voel ik me duizelig. Ik ben VEEL slanker in vergelijking met de conditie vóór de training. Ik kreeg te horen dat ik meer koolhydraten moest innemen, maar ik wil het niet overdrijven. Dus, wat is de beste manier om te bepalen of voedsel een goede of slechte koolhydraten is?

Ik denk dat ik het beter moet verwoorden. Oké, laten we zeggen dat als ik vandaag naar een kruidenierswinkel zou gaan en 'goede koolhydraten' zou kopen, waar zou ik dan naar zoeken en wat is de meest voor de hand liggende manier om ze te zoeken? Behalve gewoon het etiket lezen, dat hebben verse producten meestal niet.

Twee antwoorden:
#1
+12
G__
2011-03-02 05:38:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Typisch een "goede koolhydraten" geeft aan dat het voedsel voedingsstoffen bevat en langzaam in de bloedbaan wordt opgenomen.

  • Geheel : vezels, schillen en andere materialen zorgen voor vezels (die een insulinepiek beperken) en vitamines. (Kies bijvoorbeeld bruine rijst in plaats van witte rijst)
  • Ongeraffineerd : raffinageprocessen verwijderen doorgaans voedingsstoffen. Bovendien hebben ze de neiging om voedsel zodanig te maken dat het sneller wordt opgenomen. (bijv. vermijd gewone witte bloem ten gunste van steengemalen, of beter nog vermijd bloem helemaal)
  • Complex : natuurlijke voedingsmiddelen die "complexe koolhydraten" bevatten in plaats van suikers of zetmeel bevatten vezels en ander materiaal dat de opname in de bloedbaan helpt vertragen (bijv. Kies bonen in plaats van aardappelen)
  • Laag glycemisch : de glycemische index (en de gerelateerde glycemische belasting) is een meting van hoe snel voedsel in de bloedbaan wordt opgenomen. Laag-glycemisch wordt doorgaans gedefinieerd als voedingsmiddelen met een index die niet hoger is dan 30-50 (genormaliseerd ten opzichte van tafelsuiker op 100).
geweldige afbraak van koolhydraten.
Ik heb ook gehoord dat eigenlijk alles dat niet wit is, als goede koolhydraten wordt beschouwd? is dit waar?
@kjy Ik weet niet of ik dit als een universele waarheid zou beschouwen, maar het vermijden van wit voedsel is een goede vuistregel. (Gezonde uitzonderingen op deze regel zijn onder meer bloemkool, eieren en volle melk)
doet me denken aan een "theorie" dat een collega van mij had dat al het gezonde voedsel bruin was. Dus daarom, als het bruin is, is het gezond. Triple chocolate fudge brownie met glazuur iemand?
#2
+1
Tangurena
2011-03-02 06:54:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Over het algemeen komt het verschil tussen 'goed' en 'slecht' neer op of de koolhydraten ' eenvoudig' of ' complex' zijn. In modernere tijden is de glycemische index ook een goede maatstaf voor 'goedheid'

heel eenvoudige manier om naar koolhydraten te kijken, maar is er een visuele manier om te bepalen wat eenvoudig of complex is?
Ik heb ook gehoord dat eigenlijk alles dat niet wit is, als goede koolhydraten wordt beschouwd? is dit waar?
@kjy112 Nee. Niet specifiek de kleur. Als algemene regel zou je echter kunnen zeggen dat alles wat kan worden omgezet in een witte koolhydraten, als slecht kan worden beschouwd (hoewel dat waarschijnlijk enkele goede koolhydraten omvat, terwijl de meeste / alle slechte koolhydraten worden verwijderd), d.w.z. bloemkool is een goede koolhydraten.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...