Vraag:
Verbeter de ademhaling en vergroot de longcapaciteit
going
2011-03-03 07:19:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Als ik na een tijdje joggen over lange afstanden, voel ik dat mijn ademhaling behoorlijk moeizaam is. De enige oplossing is om mijn tempo een tijdje te vertragen voordat ik verder ga. Ik heb dit bij mijn huisarts nagevraagd en ik heb geen astma.

Zijn er oefeningen of technieken die ik kan gebruiken om mijn ademhaling of longcapaciteit te verbeteren die nuttig zijn tijdens het joggen?

Hoe fit ben je? Omdat er een enorm verschil in longcapaciteit is tussen een marathonloper en een couch potato! Als u zich echt zorgen maakt, kunt u zich laten controleren voor een VO2max-test, waarbij ze uw hart, bloed en longen controleren. Dat zou u moeten helpen eventuele 'bottlenecks' op te sporen
Twee antwoorden:
#1
+12
KJYe.Name
2011-03-03 08:15:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Plyometrische oefeningen zijn gespecialiseerde trainingstechnieken met hoge intensiteit die worden gebruikt om atletisch vermogen (kracht en snelheid) te ontwikkelen. Plyometrische training omvat zeer intensieve, explosieve spiersamentrekkingen die de rekreflex oproepen (de spier strekken voordat deze samentrekt, zodat deze met grotere kracht samentrekt). De meest voorkomende plyometrische oefeningen zijn onder meer hops, sprongen en grensbewegingen. Een populaire plyometrische oefening is van een doos springen en van de vloer naar een andere, hogere doos springen. Deze oefeningen verhogen doorgaans de snelheid en kracht en bouwen kracht op.

Als u plyometrische sessies combineert terwijl u de cardio-kant ervan maximaliseert met minimale rusttijd, kunt u een hoge longcapaciteit bereiken. De kleine rustperiode tijdens deze sessies zal uw hartslag verhogen en uw lichaam dwingen zich aan te passen aan het juiste ademhalingspatroon (uiteraard gedaan met matiging en veiligheid in gedachten). Plyometrisch wordt als een must beschouwd bij alle atletische trainingen. Voetballers die herstellen van een ACL-operatie, nemen deel aan Plyometric om weer in competitieve vorm te komen. Plyometrisch verbetert uw prestaties bij alle sporten, inclusief hardlopen, als u het goed doet.

#2
  0
Chris S
2012-06-26 00:22:10 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De manier om uw longcapaciteit (vo2 max) te vergroten, is door intervaltraining en sprinten uit te voeren, een techniek staat bekend als Fartleks. Hoe meer u uw longen duwt (en kortstondig buiten adem raakt), hoe groter uw capaciteit wordt, in ieder geval tot op zekere hoogte.

Een interessant apparaat dat redelijk goedkoop is en beweert uw inspiratoire spieren is de Powerbreathe. Het werkt doordat je in het apparaat blaast en het biedt weerstand voor beide. Net als push-ups of push-ups, verhoog je het aantal dat je elke dag doet, en vergroot je ook de weerstand.

powerbreathe

Het heeft verschillende studies om het te ondersteunen, maar uit ervaring is een beetje vervelend om schoon te maken - je moet een sterilisator voor babymelkflessen kopen om ze mee schoon te maken.

heb je enige ervaring die je kunt delen hoe dit je prestaties heeft verbeterd?
@RyanMiller het heeft veel geholpen, het werkt echt goed als je de ademhalingsoefeningen doet voordat je gaat hardlopen
Kunt u alstublieft beschrijven hoe u het zou gebruiken? Zoals een stapsgewijze beschrijving?
@kjy112 heeft mijn antwoord bijgewerkt
Afaik zijn er geen neutrale studies gedaan op die apparaten om ze nuttig te bewijzen: _ "Ik vermoed dat het gebrek aan gegevens komt doordat het onderzoek zelf grotere risico's met zich meebrengt dan de meeste onderzoekers ethisch gezien zouden willen nemen. En degenen die dat wel hebben gedaan" studies "zijn dezelfde die de maskers verkopen", _ van een [antwoord op skeptics.SE] (http://skeptics.stackexchange.com/a/1013/5638).
@Informaficker ze hebben het echter over het simuleren van hoogtetraining met een ander apparaat (een masker dat je draagt ​​terwijl je traint).
Kunt u uw beweringen ondersteunen met een van de verschillende onderzoeken waarvan u zegt dat ze er zijn? Een andere interessante vraag zou kunnen zijn: [Is het vergroten van de longcapaciteit een verkeerde benaming?] (Http://fitness.stackexchange.com/q/7435/3941)
@Informaficker er zijn er 2 of 3 gedaan voor fietsers op basis van IMT-apparaten. Ik zou het niet meteen negeren zonder het te proberen, want we hebben het hier niet over Olympische prestatieverbeteringen. Intervaltraining is echter verreweg de meest effectieve manier om je vo2 max en je longen voor hardlopen te verhogen (wat mijn oorspronkelijke antwoord niet had), ik zou het apparaat eerder als een interessante toevoeging dan als een alternatief aanraden.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...