Vraag:
Moet je niet binnen een uur na het ontwaken sporten?
PaulRein
2011-03-02 15:25:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Is er enige waarheid in de bewering dat je (minstens) een uur moet wachten nadat je wakker bent geworden, voordat je met een training begint? Ik heb iets gehoord over "de rug is daarvoor niet voldoende gesmeerd" maar dat slaat naar mijn mening niet op.

Om eerlijk te zijn, aangezien ik niet genoeg tijd heb om te wachten nadat ik ben opgestaan, sta ik over het algemeen rond 5 uur op en begin ik rond 530 uur te trainen, en heb ik nooit problemen gehad. Maar ik ben ook niet iedereen.
Dat is eigenlijk wat ik doe. Ik sta op om 5 uur 's ochtends en streef ernaar om rond 5:45 uur de gewichten te halen (ik doe eerst een warming-up met 100 Jumping Jacks). Toen ik dit beschreef, kreeg ik deze claim teruggeschoten. Sindsdien heb ik het herhaaldelijk gezien op sommige (maar zeker niet alle) trainingsgerelateerde webpagina's.
Zoals @PaulRein zei, zijn warming-ups belangrijk. Vooral omdat uw lichaam van een meer dan rusttoestand naar een actieve training gaat. Het enige waar je echt voorzichtig mee moet zijn, is het langzaam aan doen. Je bent mentaal niet helemaal wakker, dus je coördinatie zal een beetje traag of niet goed zijn. Trouwens, ik heb in het verleden veel gedaan, zowel tillen als hardlopen, onmiddellijk nadat ik wakker werd.
Over 'warming-up': strekken voor elke oefening kan het risico op blessures vergroten, maar dynamische en beperkte bewegingen zoals jumping jacks zijn onschadelijk.
Zes antwoorden:
#1
+14
Ivo Flipse
2011-03-02 18:13:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik heb geen enkel wetenschappelijk bewijs gezien of je wel of niet direct uit bed zou moeten trainen.

Hoewel je in het begin misschien een beetje stijf bent, zou een wandeling van vijf minuten moeten meer dan genoeg zijn om alles op gang te krijgen. Een uur lang binnen zitten zal je lichaam lang niet zo veel belasten als gewoon een beetje wandelen.

Dus zolang je de training een beetje ontspannen begint, kan er waarschijnlijk niets ergs met je gebeuren. Wat betreft het trekken van een spier of het belasten van uw rug: luister naar uw lichaam! Als het begint te klagen, vertraag en doe het rustig aan, niemand zei dat je jezelf zou moeten pushen en er is geen enkel voordeel om geblesseerd te raken.

Ik ben het met @Eelvex eens dat ervoor zorgen dat je iets hebt gedronken voordat je gaat (of iets meeneemt) belangrijk is, omdat je waarschijnlijk de afgelopen 6-8 uur niets hebt gedronken. Voor de rest zal je lichaam zich snel genoeg aanpassen als je gaat lopen.

Ik heb geen ervaring met 's ochtends gewichtheffen, maar daar geldt volgens mij hetzelfde: begin ergens mee licht om de bloedstroom op gang te krijgen en de belasting van daaruit te vergroten

#2
+8
Grant
2011-05-16 09:23:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Volgens StrongLifts.com is de theorie achter het niet trainen binnen het eerste uur na het ontwaken eigenlijk het tegenovergestelde van de theorie die je noemt - het is omdat de wervelkolom te goed gehydrateerd is en zware compressie ( bijv. door gewichtheffen) of buigende bewegingen kunnen een schijf doen scheuren.

Waar het op neerkomt is dat u tijdens het eerste uur na het ontwaken nooit enige vorm van oefening moet doen. Dit is waarom: wanneer u urenlang horizontaal ligt, zoals wanneer u slaapt, wordt uw rug niet belast. Als gevolg hiervan vult het water zich weer in uw schijven om ze te voeden. Dat is de nachtelijke hydratatie.

Stel je nu voor dat je schijven waterballonnen zijn. Als ze halfvol zijn en je duwt één kant, zal het water rondbewegen en terugkeren wanneer je loslaat. Maar als ze vol water zitten, kunnen ze barsten als je erop drukt. Dit is precies wat er met je ruggengraat kan gebeuren als je 's ochtends als eerste zwaar buigt.

Het goede nieuws, zoals dr. Stuart McGill uitlegde in zijn boek "Lage rugaandoeningen" is dat je ruggengraat na het eerste uur opstaan ​​ongeveer 90% uitdroogt van wat hij die dag zal doen (daarom ben je 's ochtends langer). Dus het risico op lage rugklachten daalt na dat eerste uur.

Blijkbaar duurt het ongeveer een uur voordat de vloeistof weg is als je opstaat, vandaar de suggestie om een ​​uur te wachten voordat u gaat trainen. Een goede warming-up zou dit proces echter kunnen versnellen. De bewering van Dr. Stuart McGill lijkt te worden ondersteund door ten minste één studie over PubMed.

Persoonlijk hef ik de meeste ochtenden gewichten binnen ongeveer 45 minuten na het ontwaken. Normaal besteed ik eerst wat tijd aan het strekken van mijn rug op de schuimroller en doe altijd een goede warming-up (bijv. Dynamische stretches of lichtgewicht versies van de oefeningen die ik ga uitvoeren). Uiteraard is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en als iets niet goed voelt, stop dan, maar ik heb tot nu toe geen problemen gehad (en ik heb een paar jaar geleden zelfs mijn rug gebroken, dus ik ben best voorzichtig). YMMV.

Is er enig bewijs voor wat zij (stronglifts.com) beweren?
@claws - Ik heb mijn antwoord bijgewerkt met wat meer referenties. Het lijkt erop dat er bewijs is om de bewering te ondersteunen.
#3
+4
Jim Clark
2011-03-02 17:58:13 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Gezien hoe moeilijk het is voor de gemiddelde persoon om een ​​regelmatige trainingsroutine aan te houden, zou ik u aanmoedigen om 's ochtends als eerste te trainen als dat het waarschijnlijker maakt dat u die dag gaat trainen. Gun uzelf gewoon wat extra tijd tijdens uw warming-up.

#4
+1
Eelvex
2011-03-02 16:52:55 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het is goed om een ​​ochtendtraining uit te stellen totdat je onder andere de juiste hydratatie- en drukniveaus hebt bereikt.

Een uur wachten is slechts een richtlijn. Als je wilt opstaan ​​en meteen gemakkelijk wilt trainen, begrijp ik niet waarom niet (als je denkt dat je kunt).

Hoe lang duurt het voordat het lichaam gehydrateerd is? Is er een bepaald niveau dat moet worden bereikt?
#5
+1
dove
2011-03-02 19:30:56 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik vind zwemmen 's morgens geweldig als eerste, als dit een aanvulling kan zijn op je training (ervan uitgaande dat je niet beperkt bent tot het heffen van gewichten)

#6
  0
Yash Patel
2014-08-22 21:46:46 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik heb de afgelopen 6 maanden in de vroege ochtend (rond 4.30 uur) op een lege maag gesport. Ik heb nog geen negatieve effecten op mijn lichaam gezien, maar ik heb een enorme verbetering gezien in mijn kracht, uithoudingsvermogen en uiterlijk.

Ik begin meestal met 20 minuten cardio die meestal voor alles zorgt (stijf lichaam, hydratatie yada yada yada) en dan begin ik ongeveer 45 minuten tot een uur met gewichten, afhankelijk van het lichaamsdeel dat ik train. Ik drink een gewone shakerfles vol water en een 200 mg cafeïnepil direct nadat ik wakker word en voordat ik me klaarmaak voor de sportschool.

Iedereen heeft zijn eigen mening over alles, het belangrijkste is wat voor jou werkt.



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...