Vraag:
Wat is een "Runner's High"?
James Mertz
2011-03-03 01:52:27 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Er zijn een paar keer in mijn leven geweest dat ik geloof dat ik het fenomeen "Runners High" heb meegemaakt, of de euforische toestand tijdens een run waarin je het gevoel hebt dat je voor altijd kunt blijven rennen.

Mijn vraag is tweeledig:

  • Wat is deze sensatie precies?
  • Zijn er manieren om uw lichaam te 'trainen' om sneller in deze toestand te komen?
Waarom zou je dat willen?
@Jdelage Het is duidelijk dat je deze "staat van zijn" nog nooit hebt meegemaakt. Het is best een plezierige ervaring als je het eenmaal hebt begrepen. Ik ben naar mijn mening bijna geen prestatie.
Eerlijk punt, maar heroïne is ook leuk ... En ik gebruik dit voorbeeld omdat endorfines vaak worden vergeleken met opiaten.
@Jdelage Deze ervaring is iets natuurlijks, en is over het algemeen goed. Voor zover ik weet, zijn er geen nadelige bijwerkingen.
@KronoS, veel dingen zijn natuurlijk en / of hebben geen slechte bijwerkingen als ze op een * natuurlijk * niveau worden gedaan. Maar door urenlang iets meer te doen dan normaal gebeurt, verandert het beeld in iets * mogelijk * schadelijk. Of zoals toxicologen zeggen: "de dosis maakt het gif".
Acht antwoorden:
#1
+27
Adam Nuttall
2011-03-03 02:00:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

In een baanbrekend experiment uit 2003 ontdekten wetenschappers van het Georgia Institute of Technology dat 50 minuten hardlopen op een loopband of fietsen op een stationaire fiets de bloedspiegels van endocannabinoïde moleculen significant verhoogde in een groep studenten.

Het endocannabinoïdesysteem werd enkele jaren daarvoor voor het eerst in kaart gebracht, toen wetenschappers begonnen te bepalen hoe cannabis, ook wel marihuana genoemd, inwerkt op het lichaam. Ze ontdekten dat een wijdverspreide groep receptoren, geclusterd in de hersenen maar ook elders in het lichaam aangetroffen, ervoor zorgt dat het actieve ingrediënt in marihuana zich aan het zenuwstelsel kan binden en reacties kan veroorzaken die pijn en angst verminderen en een zwevende, vrije vorm produceren. gevoel van welzijn. Nog intrigerender was dat de onderzoekers ontdekten dat het lichaam met de juiste stimuli zijn eigen cannabinoïden (de endocannabinoïden) aanmaakt. Deze cannabinoïden zijn samengesteld uit moleculen die bekend staan ​​als lipiden, die klein genoeg zijn om de bloed-hersenbarrière te passeren, dus cannabinoïden die na inspanning in het bloed worden aangetroffen, kunnen de hersenen aantasten.

Phys Ed: Wat veroorzaakt Runner's High echt?

Zijn er manieren om mijn lichaam te trainen om deze toestand sneller te bereiken?
"Of deze zich ophopen nieuwe wetenschap definitief vaststelt, of ooit definitief kan vaststellen, dat endocannabinoïden achterlopen op runner's high, is onzeker."
Hmmm, ze hadden waarschijnlijk geen uni-studenten moeten gebruiken als ze een geloofwaardige studie wilden.
Wat is de evolutionaire reden waarom dit gebeurt?
@Jojo Onze voorouders in de savanne hadden een nogal merkwaardige jachttechniek: ren naar de prooi. Het schiet een paar meter weg (denk aan Zebra of Gazelle) en gaat dan zitten. Blijf er naar toe rennen. Herhaal dit een paar uur, totdat de prooi helemaal uitgeput is door wegschieten. Daarom zijn we gemaakt voor langdurig hardlopen en daarom wil ons lichaam ons vertellen ervan te genieten.
Het lichaam beloont positief gedrag (in het geval van hardlopen, omdat we vroeger renden om op voedsel te jagen) door endorfine vrij te geven om ons aan te moedigen dergelijk gedrag te herhalen. Individuen bij wie dit niet gebeurt, worden uiteindelijk uit de soort gekweekt door degenen bij wie het wel gebeurt (en zullen zich daardoor eerder voortplanten).
Nog maar een week geleden legden jongens op dezelfde site uit dat dit helemaal niet waar is. Onze voorouders waren meestal bezig met het verzamelen van voedsel van de grond, wat veel wandelen en veel minder rennen vereiste. Ze rennen alleen om zich te verstoppen. Pas later begonnen ze te jagen, maar toen waren ze georganiseerd en gebruikten ze meer hersenen dan rauwe kracht.
@Nenad-koppeling? Ik ben vooral geïnteresseerd in citaten hierover, aangezien ik het in beide richtingen heb gehoord.
50 minuten klinkt goed. Ik heb de neiging om in deze toestand te komen aan het einde van de run en wanneer ik in een hele goede conditie ben.
Waar is de link naar deze studie?
* 50 minuten * Hmm misschien daarom - zelfs na ruim vijfhonderd _races_ (laat staan ​​_runs_ ..) - ik niet bekend ben met deze "runner's high": ik ben fysiek nooit in staat geweest om> 5 mijl veilig te rennen en in plaats daarvan toevlucht genomen tot 6min / mijl-achtige kortere runs / races.
Tweede vraag: dus blijkbaar vermijdt deze `_endocannabinoid_ de ernstige nadelen van het _inademen_ van cannabis ..? Zijn de nadelen dan te wijten aan de _rook_ en de andere ingrediënten / onzuiverheden (en helemaal niet de schuld van de cannabis)? Ik ben in ieder geval niet geïnteresseerd in het rechtstreeks gebruiken van cannabis (wil / heb geen door drugs geïnduceerde stemming nodig), maar ben gewoon nieuwsgierig.
#2
+10
Natalie Barnett
2011-04-07 08:27:51 UTC
view on stackexchange narkive permalink

In mijn ervaring wordt runner's high alleen verkregen nadat je "de muur raakt" en je "tweede wind" hebt gekregen. Je moet langs de muur rennen en een tweede muur raken voordat je "runner's high" krijgt. Ik dacht altijd dat het een gevolg was van het vrijkomen van endorfine.

Om sneller de high van een hardloper te bereiken, moet je gedurende een langere periode hardlopen op een hoge intensiteit. Hoe meer je traint, hoe beter je conditionering bereikt, wat betekent dat je jezelf nog harder moet blijven pushen om een ​​echte runner's high te bereiken.

Evolutionair denk ik dat het een overlevingsmechanisme is. Het stelt je in staat voorbij alle feedback van je lichaam te duwen die je vertelt om te stoppen, en toch door te gaan.

#3
+7
alesplin
2011-06-01 23:30:27 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Second Wind, Runner's High, enz ... worden waarschijnlijk veroorzaakt door het punt te bereiken waarop je lichaam vet begint te verbranden als brandstof. Vet is een veel rijkere energiebron en het is gemakkelijker om bruikbare brandstof uit te krijgen dan suiker, dus wanneer je lichaam, dat suiker heeft verbrand, vet gaat verbranden, heb je het gevoel dat je ineens meer energie hebt dan verwacht. .

Het vorige antwoord over endocannibinoïden vermeldt dat dit wordt veroorzaakt door lipiden, die klein genoeg zijn om via de bloedbaan in de hersenen te komen. Deze lipiden zijn waarschijnlijk het bijproduct van uw lichaam dat opgeslagen vet begint te verbranden als brandstof.

Als u zei "waarschijnlijk veroorzaakt", heeft u dan referenties?
Onderzoek dat causale verbanden kan aantonen tussen een concept als "Runners High" en een waarneembaar fysisch fenomeen is vrij schaars. Dus nee, niet echt. Alleen observaties van mijn eigen ervaring geëxtrapoleerd naar stukjes en beetjes onderzoek dat ik heb gelezen en die voor mij logisch lijken te zijn.
Ik snap het. Zou ook goed zijn om de stukjes en beetjes onderzoek te zien.
Het is al een tijdje geleden. Ik zal kijken of ik ze weer kan opsporen.
#4
+1
dmckee --- ex-moderator kitten
2011-04-03 00:30:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mijn handvol ervaringen met "runner high" vertonen een aanzienlijke gelijkenis met mijn handvol ervaringen met het raken van "flow state" tijdens het sparren of oefenen van vechtsporten. Anderen hebben 'flow state' vergeleken met een zen-trance.

Er zijn dus andere routes naar een vergelijkbare ervaring of staat van zijn, wat niet wil zeggen dat ze gemakkelijker te volgen zijn.

#5
+1
Zakman411
2011-04-03 00:47:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik heb op de middelbare school een langeafstandstraject gelopen (ik zit momenteel op de universiteit) en ren nog steeds tot op de dag van vandaag. Het was echter tijdens het seizoen dat ik veel trainde dat ik deze sensatie ervoer - ik weet dat het een afgifte van endorfine is die je de euforie geeft, maar ik merkte ook dat ik na het hardlopen ook in een geweldige bui was. De endorfine gaat een hele tijd mee.

Ook kon ik de Runners High heel snel bereiken als ik in een erg goede conditie was (meestal na mijn eerste halve mijl). Ik denk dat het bij iedereen anders is, maar ik herinner me dat het steeds gebruikelijker werd naarmate ik vaker rende. Ik hoop dat dit helpt

Ik denk dat het gevoel waarnaar je verwijst vaker 'in de zone' zijn genoemd. Ik denk gewoon niet dat de meeste mensen aan het begin van een run het hoogtepunt van een hardloper bereiken. Het gevoel dat je beschreef en dat je voelt na een run, klinkt meer als wat ik heb meegemaakt en beschouwd als een runner's high.
#6
  0
Chris S
2011-04-02 21:50:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Dit is het antwoord van Wikipedia, waarvan ik heb aangenomen dat het de reden is voor de sensatie zowel tijdens als na het sporten.

Endorfines... lijken op de opiaten in hun vermogen om analgesie en een gevoel van welzijn te produceren.

[...]

Een bekend effect van de productie van endorfine is de zogenaamde "runner's high", die zou optreden wanneer zware inspanning een persoon een drempel overschrijdt die activeert de productie van endorfine. Endorfines komen vrij tijdens lange, continue trainingen, wanneer het intensiteitsniveau tussen matig en hoog ligt, en ademen moeilijk is.

Vervolgens wordt hetzelfde citaat gegeven als het antwoord van adamnuttall.

#7
  0
Nenad Dobrilovic
2011-12-05 23:38:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Voor mij is het enige redelijke antwoord: een hardloper in staat stellen door te gaan met de activiteit. Anders zou hij gewoon stoppen, zich uitgeput voelen. Vanuit evolutionair oogpunt moet er een reden zijn voor een lange duur / activiteit en degenen die in staat waren zichzelf te dwingen langer te presteren, hadden betere kansen om te overleven. Beter voelen was niet alleen het doel voor zichzelf, zoals het nu is, in moderne tijden.

#8
-1
minimatt
2013-04-22 14:16:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De term hardlopers hoog, verwijst naar de toestand waarin je je "high" voelt na een run ... Ik denk dat je vraagt ​​naar "tweede wind". Er zijn verschillende theorieën over de tweede wind.

De eerste is dat je lichaam na een bepaalde tijd hardlopen een evenwichtstoestand bereikt tussen zuurstof en pyrodruivenzuur (dat in melkzuur verandert als het niet snel genoeg wordt geoxygeneerd), waardoor dit pyrodruivenzuur wordt omgezet in ATP (adenosine trifosfaat). Daarom geeft u een nieuwe energiebron.

De tweede theorie is die van de eerder genoemde endorfines

Uit wat ik kan opmaken uit uitgebreide lectuur over het onderwerp, is er geen manier om train voor de tweede wind, maar ik ervaar het na 3-4 minuten gedurende mijn normale looptijd.

Heb je nog meer informatie over die eerste theorie?
Een tweede wind komt niet na 3-4 minuten, de kans is groter dat u niet goed opwarmt. Melkzuur is ook een energiebron en wordt in de lever opnieuw gesynthetiseerd tot glucose (Cori Cycle). Ook wordt bij anaërobe glycolose melkzuur gebruikt om pyruvaat te produceren, een andere bron van ATP-productie. Melkzuur (in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht) is niet verantwoordelijk voor spierverbranding, het is niet alleen een afvalproduct, en het is ook niet verantwoordelijk voor vertraagde (24-48 uur na inspanning) pijn. -1.
Het zegt 3-4 minuten over wat ik normaal zou rennen ... Dat is tussen de 30 en 35 minuten


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...