Vraag:
Waarom rusten tussen sets?
user26
2011-03-06 01:31:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Waarom is het gebruikelijk om tussen de herhalingen door te rusten? Kan ik, in plaats van te rusten, een andere spiergroep oefenen?

Tussen wat voor soort herhalingen? Wat voor soort training? Hoe intensief is de training? Deze vraag is veel te algemeen
@Ivo: Zoals beschreven in de vraag, zijn de twee oefeningen zo verschillend dat verschillende spiergroepen worden getraind. Als het antwoord afhangt van de intensiteit en het soort training, schrijf dat dan in het antwoord - ik denk niet dat het aannemelijk is om deze vraag op te splitsen.
Nou, je zou willen rusten, want het was intens. Of je kunt helemaal niets doen of de spier heeft er niet de energie voor. Wat betreft wat voor soort, er is een verschil tussen het nemen van sprints, zoveel mogelijk bankdrukken of armcurls met een gewicht van 10 kg. Verwacht je dat ik antwoord voor elke soort training + intensiteit?
Vier antwoorden:
#1
+17
Ivo Flipse
2011-03-07 04:16:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Oefening is afhankelijk van verschillende factoren:

  • je spieren voor het daadwerkelijke werk en hun lokale opslag van energie;
  • je bloed als een overdrachtssysteem van O2 / CO2 en energie;
  • je hart om het bloed te laten stromen;
  • je longen als een overdrachtssysteem van O2 / CO2;
  • je lever als een leverancier van energie ;
  • uw zenuwen voor het stimuleren van uw spieren.

Dus afhankelijk van de intensiteit van uw training, zullen al deze systemen worden belast.

Na een bepaald aantal herhalingen heb je al je spieren lokale opslag van glycogeen opgebruikt en zullen ze moeten opladen voordat ze weer aan het werk kunnen. Nadat de lokale opslag is verdwenen, zal uw bloed uw spieren moeten aanvullen om u nieuwe energie te geven. Dit betekent ook dat als je aan een andere spiergroep gaat werken, die spiergroep zijn nieuwe energievoorraad moet delen met de spieren die herstellen.

Zelfs als je zou rusten, heeft je lichaam een opslag van lactaatzuur dat het moet verwerken en een zuurstoftekort om dit te compenseren. Dit vereist zuurstof, maar wat nog belangrijker is, het produceert veel CO2 dat je lichaam nodig heeft om af te komen. Dit heet het hebben van een zuurstofschuld. Als je van spiergroep wisselt, geef je je lichaam geen tijd om te herstellen van het zuurstoftekort.

enter image description here

Als je probeert je maximale longcapaciteit te berekenen, moet je een deel van je zuurstoftoevoer aftrekken voor de zuurstofschuld, dus je bent niet meer maximaal trainen: je bent gewoon buiten adem. Bovendien, als je je spieren niet van voldoende zuurstof kunt voorzien, zal het zijn brandstoffen anaëroob verbranden. Hoewel ze een geweldige brandstof zijn, duurt het niet lang en zal het waarschijnlijk het aantal herhalingen dat je met dezelfde brandstof kunt maken, belemmeren. Want zodra je rust, wordt de brandstof weer verwerkt, maar ben je al overgestapt naar een andere spiergroep ...

Als uw lichaam moe aanvoelt, kan uw centrale zenuwstelsel (CZS) ook verdere lichaamsbeweging afremmen. Het zal je er niet van weerhouden het te proberen, maar je zult waarschijnlijk niet het aantal herhalingen kunnen uitvoeren dat je zou kunnen doen met voldoende rust.

Dus al met al, zelfs als je van spiergroep zou wisselen : je lichaam heeft wat rust nodig tussen herhalingen door . Hoeveel rust uw lichaam nodig heeft, hangt af van: hoe zwaar de oefening is, hoe snel u deze uitvoert en hoe vaak u deze per herhaling doet.

Wat is er mis met minder herhalingen? Als u eerder faalt, vertaalt dat zich dan niet nog steeds in verbetering?
Het hangt af van je training @Jeremy, mijn antwoord is meer een algemene bewering, dus ja, in sommige gevallen is het misschien niet 100% juist, maar dat geldt voor alles wat met training te maken heeft ...
#2
+9
jmort253
2011-03-06 01:44:09 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Zonder te rusten heb je niet genoeg energie om je spierweefsel goed af te breken, zodat het weer kan opbouwen. Als het uw doel is om spieren op te bouwen, moet u om de beste resultaten te krijgen dat weefsel afbreken.

Als u moe bent van andere oefeningen, zult u niet de meeste herhalingen in uw sets.

Wat betreft het laatste punt, de oefeningen zouden voldoende verschillen (bijvoorbeeld beenkrullen en bicepsliften) zodat ze de prestaties niet zouden beïnvloeden.
@Tim - Als ik sport, zelfs lat pulldowns, als ik dan leg extensions probeer te doen, ben ik nog steeds moe en kan ik niet zoveel leg extension herhalingen doen als ik zou doen als ik 1 tot 2 minuten zou wachten. Daardoor zouden mijn beenspieren niet zo vaak kapot gaan.
#3
+1
Berin Loritsch
2012-11-11 00:38:17 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Zoals Dan John zou zeggen, hangt het allemaal af van je doelen. In feite heeft veel programmeren , of hoe u uw oefeningen aan elkaar rijgt, zowel tijdens een sessie als tijdens een cyclus, te maken met uw doelen. Er zijn een paar manieren om te programmeren:

  • Stelt x Reps @ gewicht in, met zoveel rust als nodig tussendoor
  • Supersetting: wissel tussen 2-3 oefeningen direct daarna nog een en rust dan voordat je aan de volgende cyclus begint.
  • Timing: pauzeer seconden, vertraag de concentrische en / of excentrische fasen en beperk rust tussen sets.

Bij het programmeren voor een hijswedstrijd is het gebruikelijk om een ​​hoofdlift voor de sessie te hebben. De hoofdlift heeft gewoon oude sets en herhalingen met een vast gewicht, met zoveel rust als je nodig hebt om de volgende set te krijgen. Bij het assistentiewerk krijg je al het plezier met de trainingsvariabelen.

Afwegingen

  • Hoe meer rust je je geeft lichaam, hoe beter het met vermoeidheid omgaat.
  • Vermoeidheid is een onderdeel dat de oefening moeilijker kan maken, en die je zelfs op een punt van mislukking kan brengen (dat wil zeggen dat je niet nog een herhaling kunt voltooien). Afhankelijk van je doelen kan dit een goede zaak zijn.
  • Sommige delen van je lichaam zijn volledig bezig met een aantal oefeningen, dus pas op dat je ze niet te veel hamert
#4
  0
medmal
2012-11-10 23:32:10 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het verbaast me dat niemand supersets heeft genoemd, een oeroude en eervolle oefening waarbij je een set van de ene oefening doet en dan meteen een set van een andere, rust en herhaal. Het vervangen van 3 oefeningen is niet ongewoon. Een soort superset is het leg extension - lat pulldown-type. Het wordt gedaan voor tijdbesparing, aangezien u een rustperiode mag overslaan. Is uw prestatie verminderd? Waarschijnlijk. Zeker als u niet in topconditie bent of geen steroïden gebruikt. Maar als de training van vandaag de borst is en u eerst al uw benching doet, wat dan? De vreemdste soort superset is het type dumbbell curl-lat pulldown. Hier probeer je je biceps uit het achterwerk te halen, of paradoxaal genoeg hoop je dat de pulldowns het laatste beetje bicepskracht zullen extraheren. De meest geavanceerde superset heb ik onlangs geleerd van Eric Cressey's Show and Go , waar een oefening wordt gecombineerd met een stretch- of mobiliteitsoefening. Zoals u kunt zien, is dit in alle opzichten een geavanceerde benadering. Al uw energiesystemen moeten goed ontwikkeld zijn en u moet de primaire en secundaire spieren kennen die bij elke oefening worden gebruikt. Als je de vraag stelt, ben je er waarschijnlijk niet klaar voor, maar het feit dat je het bedacht hebt, toont een creatieve geest die je ver zal brengen.

Ik vind de inhoud van je antwoord leuk, maar een betere opmaak en uitwerking van de concepten zou het een stuk beter maken.
@BerinLoritsch. Ik zocht op dit forum naar 'superset' en vond verrassend weinig. Denk je dat deze techniek ouderwets is en niet meer wordt gebruikt? Het is zo een tweede natuur voor mij dat als ik het begin te beschrijven, ik overweldigd word door alle ins en outs en variaties.
Supersets worden veel gebruikt. Ze zijn een brood en boter voor bodybuilding, en zelfs powerlifters gebruiken ze bij assistentiewerk. De beste benadering is om links te plaatsen naar een artikel waarin het woord gedetailleerder wordt beschreven en om hier de hoogtepunten samen te vatten die betrekking hebben op uw antwoord. Opsommingstekens zijn een goede manier om informatie te ordenen voor een leesbaar antwoord.
het kan zijn dat de meerderheid van de mensen op deze aanblik zo nieuw zijn in het concept van tillen dat ze gewoon niet weten wat een superset is, of hoe het hen kan helpen hun doelen te bereiken.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...