Vraag:
Wat zijn de nadelen van minimalistische hardloopschoenen?
goric
2011-03-02 06:57:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

De afgelopen jaren is hardlopen op blote voeten (of er dichtbij) enorm populair geworden. New Balance, Nike, Saucony en ik ben er zeker van dat er meer zijn gekomen met minimale schoenen, en niet te vergeten de Vibram Five Fingers.

We horen genoeg over de voordelen van advertentiecampagnes - wat zijn enkele mogelijke nadelen van hardlopen in minimalistische schoenen?

Dertien antwoorden:
#1
+24
Ivo Flipse
2011-03-03 04:08:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik denk dat er inherent niets slechts is aan minimale schoenen, maar zoals het gezegde luidt: "als de schoen past, draag hem dan". De schoenen zijn niet voor iedereen geschikt, dus hoewel het voor sommigen geweldig kan zijn, kunnen ze schadelijk zijn voor anderen.

Een schoen als de Nike Free is ontworpen om samen met gewone hardloopschoenen te gebruiken, om na te bootsen blootsvoets lopen op een grasveld, als extra training. Studies van de universiteit van Keulen hebben aangetoond dat de kracht in bepaalde spieren (vooral de spieren die gebruikt worden om de grote teen te buigen) toenam na training met de Nike Free.

Maar je kunt je voorstellen wat er gebeurt als iemand ze gaat gebruiken de hele tijd, in plaats van complementair aan normale hardloopschoenen. In plaats van kracht te vergroten, is de kans veel groter dat je die spieren overbelast.

Ik ben het eens met veel van de argumenten die worden aangevoerd in het voordeel van deze schoenen, maar ik zou ze persoonlijk alleen maar aanraden voor meer ervaren hardlopers en mensen zonder overgewicht of overmatige pronatie. De eerste groep heeft de techniek en de geschiktheid om te gaan met extra spanningen die kunnen ontstaan ​​door het dragen ervan. De andere twee punten sluiten voornamelijk twee risicofactoren uit om in de eerste plaats blessures op te lopen, dus ik zou ze niet aanraden om te experimenteren.

Misschien zou iedereen ze kunnen dragen, maar dan zou ik ze aanraden om geleidelijk te gaan dragen en het liefst zoveel mogelijk. Het voordeel hiervan is dat je je lichaam de tijd geeft om zich aan te passen en de spieren te versterken om het hardlopen zonder 'ondersteuning' aan te kunnen. Het belangrijkste voordeel hiervan is natuurlijk dat over het algemeen sterkere spieren je beter bestand maken tegen blessures, dus dat is altijd een goede zaak.

#2
+12
Angelina
2011-03-10 02:01:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik was niet altijd een minimalistische / BF-evangelist ... Ik heb 5 jaar NCAA xc en track voor Florida State gerund, dus we werden gesponsord door Nike, dus ik had een grote voorkeur voor alles van Nike (wie niet als je gratis uitrusting krijgt in ruil voor 4-6 uur per dag trainen in de gewichtsruimte, tijdens de ochtendtraining en tijdens de avondtraining).

Met dat gezegd zijnde, het belang was om mijn hardloopvorm te verbeteren. Nu mijn hardloopvorm enorm is verbeterd ten opzichte van het spijtige deel dat ik in mijn eerste jaar aan dat programma begon, kon ik bijna alles uitvoeren.

Oorspronkelijk zou ik hebben gezegd dat ik op de universiteit alleen in stabiliteitsschoenen kon rennen vanwege mijn pronatieproblemen, maar tijdens de middelbare school deed ik 5 keer per week ballet en had echt sterke bogen en rende ik echt naar binnen trainingsschoenen en minimalistische kleding veel (hoewel ik maar ongeveer 20 mijl per week rende in vergelijking met collegiale 35-55 mijl per week). Nu ik mijn bogen heb versterkt door veel blootsvoets stappen, blootsvoets cooldowns, hardlopen in mijn Invisible-schoenen voor mijn dubbele dag gemakkelijke runs en door mijn huis loop in Invisible Shoes, kan ik nu rennen in de Nike-structuur triax, een beken adrenaline, een onzichtbare schoen http://www.invisibleshoe.com/, een Saucony Kinvara, een Nike Free voor 22 kilometer zonder problemen ... op blote voeten op blote voeten als ik op een voetbalveld sta Ik zou eeuwig of op vuil kunnen rennen ... Ik heb mijn bekwaamheid niet getest om te zien hoe goed ik blote voeten-blote voeten op paden van Boulder, Colorado of off-road rijden - mijn Invisible Shoes zijn dichtbij genoeg om op blote voeten genoeg dat en biedt net voldoende bescherming terwijl het nog steeds een echt blote voeten gevoel biedt.

Concluderend, er is GEEN keerzijde aan minimalistische schoenen ALS je geduldig genoeg bent om je hardloopvorm na verloop van tijd te verbeteren om geen blessures op te lopen en in plaats daarvan minimalisme te gebruiken als een waardevolle bron van feedback over de hardloopvorm. Je hebt geen minimalistisch schoeisel nodig om de hardloopvorm te verbeteren, maar het kan wel helpen. En als je eenmaal een geweldige hardloopvorm hebt en sterke voetbogen, sterke heupbuigers, enz., Je kunt in praktisch alles of niets rennen en het zou geen verschil moeten maken. Dus er is geen keerzijde aan minimalisme, gewoon een keerzijde aan ongeduldige Amerikanen die geen tijd willen steken in het verbeteren van hun algehele kracht en hardloopvorm en een snelle oplossing willen in plaats van het algemene probleem te zien - dat hun bogen en voetbanden / pezen zijn geatrofieerd en verzwakt door jarenlang hardloopschoenen te dragen die te zacht zijn en als een gipsverband fungeren. Wat, het is geen probleem om dat te dragen, ALS je je hardloopvorm onder de knie hebt om te rennen op een manier die gezond is en geen blessure oproept ... maar dat heb je niet, minimalisme kan helpen.

#3
+9
Adam Nuttall
2011-03-03 03:38:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Hoewel er zeker andere nadelen zijn, moet ik zeggen dat een van de grootste nadelen die ik heb gevonden met mijn Vibrams de geur is ...

Ze stinken!

Het gebruik van de wasmachine heeft niets opgelost. Ik zou graag willen weten hoe ik dit probleem kan oplossen, maar dat is een andere vraag voor een andere keer!

Ik loop al drie jaar in VFF's en zo ga ik om: na elke run spuit ik Oust in mijn VFF's. Ik weet zeker dat er andere opties zijn, maar je wilt een desinfecterende spray zonder of met weinig geur, omdat de geur zich gewoon opbouwt na herhaaldelijk gebruik en een ander soort stank veroorzaakt. Als de schoenen een beetje scheuren beginnen te ruiken, was ik ze op de zachte cyclus met wasmiddel en een heel klein beetje bleekmiddel. Mijn VFF's stinken helemaal niet en ze zijn drie jaar oud!
Dit zou een aparte vraag moeten zijn, maar ik gebruik tabletten voor het reinigen van kunstgebitten. Ik leg ze een nacht in en nadat ze zijn gedroogd, zijn ze zo goed als nieuw.
Mijn VFF's zijn een paar keer behoorlijk stinkend geworden en ik vond de volgende werken: vul een gootsteen of grote kom met heet water en wat zuurstofzuiver. Week de schoenen er 30 minuten in. Gooi ze in de was. Zon droog.
Ik zou proberen ze door een extra spoelcyclus te laten lopen met ongeveer 1/4 kopje witte azijn aan het water. De zuurgraad is genoeg om veel geur veroorzakende bacteriën te doden, maar het water blijft veilig voor de materialen (ik zou zeer terughoudend zijn om actieve kleding te wassen met bleekmiddel of oxyclean uit angst de materialen te beschadigen of de levensduur van het artikel te verkorten)
#4
+7
epascarello
2011-05-17 09:30:52 UTC
view on stackexchange narkive permalink

wat zijn enkele mogelijke nadelen van hardlopen in minimalistische schoenen?

Bloederige tenen, scherpe stenen en gekookte voeten van gesmolten blacktop zijn een paar problemen met minimalistische schoenen.

Ik draag VFF KSO's die draaien op een sintelpad dat ik al vele malen eerder heb gebruikt. Ik hoorde een geluid en keek omhoog in een boom. Het volgende dat ik wist, kromp ineen van de pijn toen ik tegen een mangatdeksel schopte dat ongeveer een halve centimeter uit de grond stak. Ik trok van de KSO en ontdekte dat mijn stompe teen een gebarsten teennagel had en bloed gutste van waar de nagel ingegraven was. Zien dat mijn teen in orde was, behalve het bloed. Gleed terug op de strakke schoen en rende nog eens 4 mijl terug naar huis. :) Mijn KSO's zijn in de was beland om het bloed eruit te krijgen.

Grote rotsen met een gespannen voet staan ​​gelijk aan veel pijn. Dun rubber voorkomt dat de steen de voet snijdt, maar het beschermt niet tegen de druk van de impact. Het is moeilijk om te leren uw voeten niet te spannen als u landt, aangezien een gespannen voet pijn doet, een losse voet een betere impact heeft van willekeurige voorwerpen.

Ook midden op de dag hardlopen in de zomer betekent dat je voeten vanaf de bodem gaan koken. Hardlopen op witte lijnen is een must in de zomer als je niet wilt dat je huid smelt in het rubber van de schoen.

#5
+6
Sparafusile
2011-03-02 07:01:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Als je je hele leven schoenen draagt, heb je het echt zwaar als je je schoenen de volgende keer dat je een marathon loopt thuis laat. U moet eeltplekken aan uw voeten ontwikkelen om veilig op blote voeten te kunnen lopen. Om te voorkomen dat je de tijd moet nemen om te rennen, raad ik je aan om er naartoe te werken. Neem je schoenen mee, maar draag ze het eerste kwartier / halve / hele kilometer niet als je eraan gewend raakt. Uiteindelijk kun je zo hard rennen als je wilt zonder.

Bovendien zullen je voeten zonder schoenen op verschillende manieren de stoep ontmoeten. Je pijn komt misschien niet alleen door het ontbreken van een harde huid die je voeten beschermt, maar ook door de slijtage van je botten en pezen doordat ze anders lopen.

#6
+4
J. Win.
2011-05-16 11:03:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik ben zwaar (190lb) en heb zeer platte bogen. Ik reed vaak veel kilometers met zwaar opgevulde schoenen die op de markt werden gebracht als geschikt voor iemand zoals ik. Een paar jaar geleden ben ik overgestapt op VFF's en blootsvoets hardlopen. In het begin deed ik twee keer in twee weken tijd sprinttrainingen op blote voeten op gras, daarna opgewaardeerd naar blootsvoets rennen van twee mijl op blote voeten op de stoep. Het grootste probleem was de taaiheid van de huid en de opbouw van eelt, wat leidde tot meer comfort en hittetolerantie. Binnen 6 weken na de start liep ik een wegrace van 10 mijl, in een gematigd tempo. De spieren deden pijn tijdens het hardlopen, maar de volgende dag was er geen pijn. Ik ren nu waar mogelijk op blote voeten en ren in VFF's als ik niet bekend ben met het gebied. Ik raad dit iedereen aan; het is niet waar dat je steun aan de voetboog of een lange overgangstijd nodig hebt. Ik vermoed dat het erg belangrijk is om op blote voeten te lopen en dit kan de oorzaak zijn van de problemen die sommige mensen melden.

Ik ben een beginnend hardloper, maar geniet er enorm van, en draag orthopedie vanwege ernstig platvoeten, dus het moedigt me aan dat er een kans is dat ik baat zou kunnen hebben bij blootsvoets (of bijna) rennen.
#7
+3
Jim Clark
2011-03-04 00:47:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik zou hier mijn twee cent willen toevoegen. Ik loop al drie jaar in VFF's en ben er dol op. Het kostte echter veel moeite en geduld om te leren rennen met de juiste vorm en de nodige voetkracht te ontwikkelen. Je kunt meer lezen over mijn ervaringen in mijn antwoord op een andere vraag hier.

Ik heb gereageerd op een ander antwoord met betrekking tot geurbestrijding en stelde voor om een ​​kleine hoeveelheid bleekmiddel toe te voegen tijdens het wassen. Nu zou ik nog een suggestie willen toevoegen. Enkele maanden geleden kocht ik een paar paar Injinji-sokken en begon mijn Vibrams met sokken te dragen zoals ik elke andere schoen zou doen. Sindsdien hebben mijn Vibrams geen geurprobleem meer gehad dan wat ik van andere schoenen zou verwachten, dus ik raad aan om een ​​paar teensokken te kopen die bij je Fivefingers passen.

#8
+3
LachlanG
2011-03-04 08:53:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je moet ze heel voorzichtig gebruiken. Ik heb mezelf 2 stressfracturen gegeven door te snel over te stappen op Vibrams.

Beide keren probeerde ik binnen een maand over te schakelen. Ik ga het binnenkort nog een keer proberen, maar ik denk dat ik heel geleidelijk over ongeveer 6 maanden zal overgaan.

Vooral wanneer u ze voor het eerst draagt, ren dan alleen op gras . Faseer ze heel langzaam in uw hardlooproutine op de weg.

#9
+2
Brian MacKay
2011-03-03 03:30:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik loop nu ongeveer een jaar in Vibram KTO's. Ik vind ze erg leuk, maar ze zijn niet voor alles. Rennen op betonnen trottoirs is erg schokkend - ik heb een paar knoestige scheenbeenspalken.

Asfalt is beter, ik heb het gevoel dat het niet erg is voor mijn gewrichten, hoewel dat slechts een gevoel is en niet empirisch. Het is in ieder geval betwistbaar voor mij, want mijn Vibrams begonnen pas echt te schijnen toen ik begon met hardlopen.

Ik denk dat de ietwat oneffen ondergrond je spieren anders laat werken en ik vind het fijn om de grond onder mijn voeten te voelen .

dit is niet specifiek hardlopen, maar op zoek naar nadelen in het algemeen: een keer heb ik iemand de hele dag geholpen met bewegen met mijn Vibrams en blijkbaar waren mijn teennagels een beetje lang. Dat bleek na ongeveer vier uur buitengewoon oncomfortabel te zijn.

ook ... zeer zelden draag ik ze en realiseer ik me plotseling dat ze een vreselijke geur afgeven. Dat is niet ideaal. De mijne zijn echter gemakkelijk schoon te maken - ik gooi ze in de wasmachine met een beetje afwasmiddel en laat ze vervolgens in de zon drogen. Werkt betrouwbaar.

Lijkt mijn reactie op adamnuttall hierboven met betrekking tot geurproblemen. Op basis van uw beschrijving zou ik denken dat uw formulier niet correct is. Ik loop al ongeveer 20 jaar en ben ongeveer 3 jaar geleden overgestapt op VFF's en heb nooit meer achterom gekeken. Het moeilijkste was om te leren rennen met de juiste vorm. U kunt Google "blootsvoets hardlopen" gebruiken voor veel advies hierover.
#10
+2
IronmanWannabe
2011-03-10 23:09:49 UTC
view on stackexchange narkive permalink

VFF is absoluut niet voor mensen met lage tot geen bogen. Ik droeg ze elke dag 3-4 maanden in huis, en toen besloot ik er uiteindelijk 5 minuten lichtjes in te rennen op een zachte baan (op de atletiekbaan van een universiteit). Alleen al die 5 minuten veroorzaakten een ernstige peesontsteking in mijn enkel. Het kostte me maanden om te herstellen.

Hieruit hebben mijn levenslessen geleerd: het draait allemaal om de juiste vorm.

#11
+2
Nicole
2013-11-11 11:31:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik heb onlangs de overstap gemaakt naar minimalistische schoenen die het hardlopen op de voorvoet aanpassen. Ik had geprobeerd mijn schoenen 4-6 uur per keer te ruilen om mee te beginnen op het werk, aangezien ik de hele dag op mijn werk loop. Die week was de ergste omdat ik mezelf te hard had gepusht omdat ik zo gretig was. Mijn knieën, schenen en hielen schreeuwden allemaal tegen me dat ik het eraf moest slaan. Ik deed meer tijd een stap terug in mijn normale sneakers dan in mijn minimalistische schoenen. Ik heb geleidelijk aan opgebouwd om de hele dag minimalistische schoenen te dragen, maar het heeft bijna twee maanden geduurd om genoeg kracht in mijn voeten op te bouwen om de hele dag te kunnen lopen zonder pijn gedurende de dag. Mijn schenen deden nog steeds vreselijke pijn tot vorige week toen ik houdingen opzocht voor minimalistisch hardlopen en iets vond dat "Chi running" heette. Ze zeiden dat een lichte voorover leunen met opgeheven hoofd en ruggengraat de druk op je schenen zal verlichten. Mijn kuiten waren aan het eind van de dag een beetje pijnlijk, maar niets ondraaglijks. Mijn conclusie van wat net een experiment zou worden om te zien of mijn voeten beter aanvoelen, is deze:

Minimalistisch schoeisel en een goede houding gecombineerd hebben een enorm verschil gemaakt in de manier waarop ik me aan het einde van de training voel. dag. Ik loop elke dag minstens 8 mijl en afgezien van een beetje pijn door het gebruik van mijn spieren ben ik pijnvrij. Mijn voeten voelden alsof ze doormidden waren gebroken. Mijn rug deed pijn van sportschoenen met hoge hakken. Mijn knieën bonsden van de pijn door de hele dag hakinslag. Neem gewoon de tijd om uw voeten te laten wennen aan meer werk. Ze hebben het grootste deel van je leven in een kist gelegen. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn. Vergeet niet om geduld met uzelf te hebben.

#12
+1
Eyal
2013-03-07 22:58:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik loop het afgelopen jaar in minimale schoenen. Het voelt voor mij dat ze beter zijn voor je knieën, maar mogelijk brengen ze een deel van deze belasting over op je kuiten en voeten. Ik heb geen spijt van de overgang, maar ik heb twee keer een paar weken moeten stoppen met rennen toen ik mijn kuiten bezeerde, en mijn laatste 10k heeft mijn voet zo gevoelig gemaakt dat ik dat niet ben geweest dagenlang kunnen rennen.

Dit recente artikel in de New York Times zegt iets soortgelijks:

Degenen die geloven in hardlopen op blote voeten, wijzen vaak dat mensen duizenden jaren zonder schoenen renden en liepen voordat schoeisel werd uitgevonden. Ze beweren dat ongeschoeid zijn normaal is voor mensen en eerdere verwondingen in verband met moderne hardloopschoenen zou moeten omkeren en toekomstige verwondingen zou moeten voorkomen.

Maar anekdotisch bewijs, ook van artsen die hardlopers behandelen, geeft aan dat sommige mensen die blootsvoets beginnen hardlopen ontwikkelt geheel nieuwe pijntjes en verwondingen.

Verder wordt een studie uit 2011 geciteerd die aantoont dat een aanzienlijk deel van de blootsvoetslopers beenmergoedeem ontwikkelt tot gevaarlijke niveaus.

Het kan zijn dat dit de ultieme afweging is: onze knieën in betere conditie laten, maar onze voeten riskeren. Op dit moment ben ik nog steeds bereid om deze deal aan te gaan, maar als mijn voeten niet herstellen, kan ik het nog heroverwegen.

#13
  0
Wynn'er
2013-01-27 00:50:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Wat ik heel snel heb ervaren met minimalistisch schoeisel, is het belang van een lichte landing en kleine passen. Mijn tempo ging omhoog en ik heb geen problemen meer met mijn knie of scheenbeen. Ik luister vaak naar hardlopers met zware vulling en ze lijken meer te stampen tijdens het hardlopen. Dus ik ben best blij met de minimalistische sneakers (New Balance Trails zijn mijn favorieten) omdat ik me meer bewust ben van hoe ik land en daardoor geen blessures heb opgelopen.



Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...