Vraag:
Hoe kan ik mijn hardloopvorm verbeteren?
goric
2011-03-04 05:21:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ik weet dat mijn vorm niet verschrikkelijk is, maar het is zeker ook niet perfect. Hoe werk je eraan om het te verbeteren? Zijn er bepaalde oefeningen die de juiste spieren versterken en een betere vorm geven? Concentreer je je tijdens het hardlopen op bezoekersaantallen?

zie mijn antwoord op deze vraag http://fitness.stackexchange.com/questions/2285/what-is-the-proper-way-to-run/2335#2335
Vijf antwoorden:
#1
+9
Pridkett
2011-03-04 08:25:11 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het eerste wat je kunt doen, is trainen met een coach die verstand heeft van een goede hardloopvorm. Veel steden hebben verschillende baanclubs die vriendelijk zijn voor mensen die niet zo snel zijn. Dat kost echter geld, tijd en is misschien niet ideaal.

Een activiteit die ik vroeger veel over mijn hardloopstijl leerde, was het opzetten van een videocamera om me op een loopband vast te leggen. Ik heb de loopband zo ingesteld dat ik op een aantal verschillende manieren kan rennen, ongeveer het tempo dat ik gebruik voor mijn lange langzame runs en mijn "racetempo", zowel met als zonder schoenen. Vervolgens stapte ik frame voor frame door elk van de video's om een ​​idee te krijgen van hoe mijn voet sloeg en rolde terwijl ik rende. Helaas, omdat de video van de zijkant was, maakte het het moeilijk om te beoordelen of mijn voeten echt rechtdoor sloegen en hoe ver naar links of rechts ze waren. Nadat ik elke video in slow motion had bekeken, stapte ik naast elkaar door de schoen- en blote voeten-video's om te begrijpen hoe mijn trap werkte en, nog belangrijker, wat voor soort druk ik op mijn voeten uitoefende tijdens het landen. Het was niet mooi en maakte duidelijk waarom mijn knie zoveel pijn deed, met schoenen sloeg ik op mijn hiel met mijn been volledig gestrekt. Er was niets om schokken op te vangen behalve mijn hiel.

Met behulp van die informatie heb ik tijdens het hardlopen uitgebreid aandacht besteed aan mijn hardloopvorm - ongeacht of ik op blote voeten sta. Dit bestaat voornamelijk uit ervoor zorgen dat ik met een lichte buiging in mijn been verder op de bal van mijn voet land en dat mijn hiel de grond raakt na de bal van mijn voet. Een gemakkelijke manier om te zien of je dit goed hebt gedaan, is door te luisteren naar het geluid dat je bezoekers maken. Op je voorvoet landen is meestal veel rustiger.

Dit zal echter je kuiten bezeren. Het kostte me ongeveer vier weken voordat ik me op mijn gemak voelde bij het rennen met een voorvoetstaking zonder me te concentreren op mijn voedsellanding. Mijn kalveren zijn nog steeds niet helemaal opgebouwd, maar dat komt eraan.

Voor wat het waard is, kreeg ik het idee om mijn hardlopen op te nemen van een hardloopanalysevideo van NJ Sports Medicine op YouTube.

Ik had hetzelfde antwoord woord voor woord kunnen schrijven! Ik raakte zelfs geïnspireerd door dezelfde YouTube-video. Ik heb dezelfde beeld-voor-frame video-analyse gedaan. Door mijn vorm te veranderen, werd mijn kniepijn weggenomen. Mijn kalveren zijn ook nog niet helemaal opgebouwd. Ik las dat het zes maanden kan duren. Ik had het nooit geloofd, maar nu kan ik zien dat het inderdaad zo lang kan duren.
#2
+7
Chris S
2011-03-04 05:45:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het advies dat ik kreeg van een professionele fysiotherapeut was om me te concentreren op de paslengte en op de achterkant van de voet / hiel te landen (ik proneer echter, dus dit was waarschijnlijk voetvormspecifiek). Het was misschien een heel algemeen advies en niet iets waar een Olympisch kampioen om zou geven, maar het hielp mijn tempo / rondetijd behoorlijk.

Squats en glute-oefeningen zijn ook het overwegen waard, vooral als je stijgt je kilometers redelijk snel, beide helpen als je last hebt van scheenbeenspalken.

Met backfoot, bedoel je hiel?
@David yeh heel, I've updated
Ik heb altijd gehoord dat je NIET op je hiel moet landen. De blootsvoets / minimalistische "beweging" zegt het tegenovergestelde.
#3
+4
LachlanG
2011-03-04 09:19:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Je bent waarschijnlijk voorbij dit punt, maar het advies dat ik beginners geef over hardlopen, is: stop met naar beneden kijken terwijl ze rennen. Mijn vriendin heeft haar hardloopvorm en snelheid opmerkelijk verbeterd in ongeveer 2 minuten door dit advies op te volgen.

Als je naar beneden kijkt tijdens het hardlopen, leun je te veel naar voren, je voeten landen te snel en je pas wordt meer een shuffle.

Kijk goed vooruit zoals u doet wanneer u autorijdt. Het houdt je rechtop en je voeten krijgen de kans om voor je lichaam te komen voordat ze landen.

Als je je zorgen maakt over struikelen, doe dat dan niet. Omdat je niet meer aan het schuifelen bent, komen je voeten naar beneden om de grond in een hogere hoek te raken en raak je dus niet de obstakels die je vroeger tegenkwam tijdens het schuifelen.

#4
+2
VPeric
2011-07-06 12:22:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ervan uitgaande dat u redelijk fit bent, is sneller hardlopen de beste manier om uw hardlooptechniek te verbeteren. Sprint niet, maar ren bijvoorbeeld op het maximale tempo dat je 10 minuten kunt volhouden (ik ren 12, wat samenvalt met de Cooper-test voor VO2Max, maar dat is niet zo belangrijk). Sneller rennen corrigeert automatisch de kleine fouten die je maakt bij de landing, paslengte, lichaamshouding en zelfs ademhaling - het lichaam elimineert automatisch de kleine inefficiënties als je het maximaal pusht. Dit is waarom je op zijn minst een fatsoenlijke hardloper moet zijn, want een plotselinge 100% inspanning is niet prettig en kan gevaarlijk zijn. Het tempo is iets dat je zelf moet beoordelen ( blijf veilig! ), maar je kunt 10 minuten hardlopen met een iets hogere snelheid en vervolgens naar eigen inzicht uitwerken.

De andere antwoorden zijn nog steeds van toepassing, maar alles is gemakkelijker als je niet bewust hoeft na te denken.

#5
  0
techsmith
2014-03-19 07:12:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Wat me het meest heeft geholpen met mijn hardloopvorm, is hardlopen met zo min mogelijk schoeisel. Ik ren meestal in waterschoenen (zoals je die op het strand draagt) of in huarache-sandalen.

Ik merk dat als ik in schoenen loop, ik sneller vermoeid word, niet zo vrij lijk te rennen, en mijn Trappen hebben minder veerkracht.

Minimalistisch hardlopen doet me beseffen hoeveel spieren in mijn benen, kuiten en voeten zwak en onderbenut zijn. Misschien is een slechte hardloopvorm de manier waarop het lichaam deze zwakheden compenseert.

Het lijkt erop dat een verbeterde hardloopvorm natuurlijker wordt als ik het dichtst bij blote voeten ren.

Pas op voor stenen. Ik liep Pikes Peak Marathon met die en een scherpe steen die ik nooit eerder of erna heb gezien, bezorgde me een ernstig geval van plantaire fasciitis die af en toe terugkomt. Het ging nooit weg totdat ik van schoenen veranderde. Trouwens, het was bergafwaarts en ik rende lichtjes met een hoge cadans en bleef op keien, maar maakte een fout waar ik op wat grind moest stappen. Au. Ik weet zeker dat ik er niet al mijn gewicht op heb gezet, maar ik voelde de pijn meteen. Het rare is dat deze blessure meer pijn doet als ik niet ren, dus het verdween tijdens het rennen en ik nam even de tijd om te beseffen hoe ernstig het was. ter info


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 2.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...